Het CRM-systeem leent zich prima voor allerhande verschillende toepassingen en moet natuurlijk ook een bijdrage leveren aan de omzet. Het CRM-systeem wordt daarom motivational CRM. Althans, als het aan de oprichters van Sales Goals ligt die een Kickstarter-campagne zijn begonnen.
Het CRM-systeem als motivatie
Het CRM-systeem legt een grote hoeveelheid waardevolle data vast; dat is handig én prima geschikt om aan te sturen op specifieke (verkoop)doelen. SalesGoals hoopt met een campagne op Kickstarter de benodigde financiële middelen te bemachtigen om een eigen CRM-systeem te ontwikkelen dat organisaties en verkopers kan helpen hun doelen te halen. Het begrip motivational CRM is geboren.
Oud nieuws?
Het loopt ondanks alles nog geen storm voor de crowdfunding van SalesGoals. En dat is misschien helemaal niet zo gek. Ook de huidige generatie CRM-systemen biedt mogelijkheden om doelen te stellen. Artificial Intelligence is ook op het gebied van CRM sterk in opkomst als hulpmiddel om betere beslissingen te nemen en gebruikers te ondersteunen met slimme notificaties. En even zoeken op internet laat zien dat verschillende bestaande systemen zich specifiek richten op het toevoegen van gamefication en competitieve elementen om het sales-team te motiveren.
Het andere probleem
Het andere probleem is misschien gewoon de naam: SalesGoals. Niet direct een match met de term Customer Relationship Management. Het gaat immers niet alleen om kwantitatieve sales-doelen, maar ook om verschillende kwalitatieve CRM-doelstellingen.
En een klein beetje inspiratie
Hoe dan ook: het stellen van doelen geeft richting aan de verschillende activiteiten van een organisatie en een CRM-systeem kan daar zeker een waardevolle bijdrage aan leveren. Niet alleen voor de afdelingen sales, maar zeker ook voor de afdelingen marketing en klantenservice. Laat de Kickstarter-campagne dan maar de inspiratie zijn om de doelen voor 2018 nog even onder de loep te nemen!