Voor de vierde keer heeft Online Success het B2B-marketing onderzoek gehouden. Daar komt onder andere uit naar voren dat het gebruik van een CRM binnen B2B bedrijven hoog ligt. Het blijkt dat 80% van de bedrijven een CRM systeem gebruikt . De populaire leveranciers zijn Salesforce met een marktaandeel van 25%, Microsoft Dynamics die 15% voor zijn rekening neemt evenals Hubspot die ook aan de 15% komt. De top vijf wordt volgemaakt met Teamleader die 14% van de markt bediend en Simplicate staat op de vijfde plek met 7%.

CRM systeem goed gebruikt

Van de B2B marketeers die aan het onderzoek meededen gaf 80% aan dat ze een CRM systeem gebruiken. Ongeveer 10% van de respondenten gaf aan hier in 2019 mee te gaan beginnen. Binnen de B2B worden de divers CRM systemen dus goed gebruikt.

Aan het online onderzoek deden 200 B2B-marketeers mee, waarvan 48% werkt bij een bedrijf van tussen de 2 en 50 medewerkers en 13% bij een bedrijf met meer dan 200 medewerkers. De termen waar de strategische focus in 2019 op liggen zijn o.a.: lealdgeneratie, conversie van lead naar klante, customer experience, ROI aantonen en marketing automation.

Meer over het onderzoek is hier te vinden.