Sponsors

De zoektocht naar een geschikt CRM-systeem en de juiste softwareleverancier kan soms een lastige opgave zijn. Lees hier hoe u het juiste systeem en de bijbehorende provider kunt vinden.

Het CRM-landschap is vol met verschillende systemen en oplossingen op maat van veel verschillende leveranciers. Veel van deze leveranciers zijn in de loop van de tijd toegewijd aan specifieke industrieën, functies en bedrijfsgroottes. Het vinden van de juiste leverancier is als het zoeken naar de beroemde naald in een hooiberg. Maar waarom is het zo belangrijk om een geschikte softwareleverancier voor uw bedrijf te vinden?

Samenwerking met CRM-leverancier

Nu moet u zich eerst realiseren dat u een langdurige samenwerking met een CRM-leverancier aangaat als u hen opdraagt hun CRM pakket bij u te installeren. Daarom moet u niet de eerste de beste provider kiezen wiens product u aanspreekt. Het gaat veeleer om het vinden van een leverancier die niet alleen uw software gerelateerde claims kan dekken, maar u ook de ondersteuning biedt die u nodig hebt om aan de slag te gaan en het systeem later te gebruiken.

Maar voordat u verder op zoek gaat naar een geschikte aanbieder, moet u van tevoren over een aantal punten nadenken. Overweeg welke bedrijfsprocessen moeten worden ondersteund door het CRM-systeem. De functies van een CRM zijn divers en diepgaand. Mogelijk wilt u sommige functies alleen gebruiken of heeft u mogelijk meer functionaliteit nodig dan de standaardversies. Maak een lijst en formuleer duidelijke doelen voor wat u wilt bereiken met uw nieuwe CRM-systeem. Daarnaast zijn er nog enkele vragen die uw bedrijf kunnen helpen de selectie verder te beperken.

In welke branche is uw bedrijf actief?

De kwestie van de verbondenheid met de industrie vloeit voort uit de steeds specifiekere oplossingen die aanbieders aanbieden. Deze zijn soms gespecialiseerd in bepaalde sectoren om geoptimaliseerde en efficiëntere oplossingen voor hen te bieden. Retail CRM-systemen zijn bijvoorbeeld fundamenteel verschillend van die welke worden gebruikt in de maakindustrie, bijvoorbeeld. De eisen zijn gewoon anders, zodat bij het kiezen van een geschikte leverancier, wat zijn ervaring in de respectieve industrie een belangrijke rol spelen.

Hoeveel werknemers moeten de CRM gebruiken?

Naast uw bedrijfsomvang is een andere belangrijke factor het aantal werknemers dat het systeem aan het einde gebruikt en op welke manier, of liever in welke mate, zij het systeem gebruiken. Daarna is niet alleen de prijs voor het CRM-systeem afhankelijk van het einde, maar misschien zullen sommige providers op dit punt afhaken. Omdat deze zich hebben gericht op specifieke bedrijfsgroottes in aanvulling op de industriespecificatie. Vooral voor kleine en middelgrote bedrijven is het voordelig om een aanbieder te vinden die gespecialiseerd is in hun omvang en die de omstandigheden in dergelijke bedrijfsvormen kent.

Hoeveel werknemers zullen het systeem in perspectief gebruiken?

Als uw bedrijf in de toekomst groeit, moet het CRM-systeem met u meegroeien. Anders bent u in een mum van tijd aan het zoeken naar een nieuw, passend CRM-systeem. Daarom moet u tijdens het zoeken ervoor zorgen dat het gekozen systeem voldoende interfaces heeft met andere systemen en ook dat dit gemakkelijk extra capaciteiten aankan. Het moet eenvoudig zijn om nieuwe gebruikers toe te voegen en te integreren, of om ze te laten verwijderen als de vraag afneemt.

Naast de vermelde vragen zijn er veel meer criteria die bepalen of een systeem en de provider voor u in kwestie al dan niet zijn. Uiteindelijk speelt het budget zeker een rol. Sommige providers hebben simpelweg niet de capaciteit voor grotere projecten, terwijl andere kleinere projecten rechtstreeks uitsluiten. De vraag naar het platform waarop het systeem moet worden geïntegreerd, speelt ook een beslissende rol.

Met onze handige vergelijkingstool kunt u een gedetailleerde vergelijking maken tussen vele verschillende CRM leveranciers en hun systemen en direct zien welke functies door welke provider worden gedekt. Bovendien kunt u zien in welke bedrijfstakken de provider ervaring heeft en in welke bedrijfsgroottes het zich specialiseert.