Een CRM-strategie is erop gericht om een duurzame relatie met klanten aan te gaan. Waar vroeger veel nadruk lag op sales, ligt dit tegenwoordig veel meer op faciliteren. (Potentiële) klanten helpen in hun oriëntatieproces en begeleiden bij het maken van de beste keuze. Inbound marketing draagt hier aan bij. Dit blijkt uit het State of Inbound onderzoek 2018, gehouden onder 6.200 marketeers in 99 landen door HubSpot Research.

Inbound marketing is de relatief nieuwe benadering, die erop gericht is klanten binnen te halen door ze relevante informatie te bieden die waarde toevoegt, waardoor klanten het merk vinden in plaats van andersom, bijvoorbeeld via blogs, zoekmachines en sociale media. Omdat het klanten aantrekt die zich echt aangesproken voelen door de boodschap, is inbound marketing beter geschikt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen rond een merk. Bovendien leidt inbound marketing over het algemeen tot meer en beter gekwalificeerde leads. Het CRM systeem helpt bij het bepalen van die onderwerpen waar (potentiële) klanten informatie over zoeken, naar welke producten ze vragen en waar in de customer journey zij problemen ondervinden.

Conversie van leads

Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: maar liefst 69% van alle respondenten in het HubSpot onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit voor de organisatie in de komende twaalf maanden. Dat is aanmerkelijk hoger dan de tweede prioriteit, de groei van verkeer naar de website, dat het met 54% moet doen. Overige initiatieven scoren allemaal lager dan 50%.

Verhogen omzet

De grootste uitdaging zien marketeers vooral in het genereren van traffic en leads (61%). 39% noemt het aantonen van de ROI van marketingactiviteiten een uitdaging. Overigens heeft dit voor Europeanen (37%) duidelijk een lagere prioriteit dan voor Noord-Amerikanen (53%). Europeanen noemen het verhogen van omzet uit bestaande klanten belangrijker (44%).

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 18% de ROI van marketing überhaupt niet kan of wil berekenen, maar als dat wel gebeurt, blijkt dat inbound marketing aanzienlijk vaker (53%) voor een positieve ROI zorgt dan outbound marketing (16%). Het verrast dan ook nauwelijks dat een typische outbound marketing activiteit als paid advertising (print, outdoor, broadcast) met 30% van de nominaties bovenaan staat als de meest overgewaardeerde marketingtactiek (op plaats twee staan organische social media initiatieven, met 14%).

Over het onderzoek

Voor het State of Inbound 2018 onderzoek heeft HubSpot Research 6.200 respondenten ondervraagd in 99 landen. De respondenten verschillen in functieniveau en zijn werkzaam in diverse branches, in bedrijven van verschillende grootte. Het State of Inbound onderzoek is uitgevoerd van februari tot en met maart 2018. Het grootste deel van het onderzoek is gebaseerd op vrijwillige bijdragen naar aanleiding van uitnodigingen die HubSpot heeft verstuurd aan contacten en partners. HubSpot heeft in bepaalde regio’s (Zuidoost-Azië en Centraal Europa) gebruikgemaakt van onderzoekspanel provider Luc.id om het aantal respondenten aan te vullen tot een significant aantal deelnemers.

Over HubSpot

HubSpot is een toonaangevend CRM, marketing, sales en supportplatform. Sinds 2006 probeert HubSpot de wereld meer inbound te maken. Vandaag de dag gebruiken meer dan 41.500 klanten in meer dan 90 landen de prijswinnende software, diensten en support van HubSpot voor een transformatie van de manier waarop ze klanten aantrekken, behouden en verwonderen. HubSpot biedt bedrijven met Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub en een krachtig gratis CRM de tools die ze nodig hebben om van klanten fans maken.

HubSpot is door Glassdoor, Fortune, The Boston Globe en The Boston Business Journal aangemerkt als topwerkgever. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Cambridge en heeft verder kantoren in Dublin (EMEA hoofdkantoor), Singapore, Sydney, Tokyo, Berlijn en Portsmouth.