Sponsors

Online marketingacties op basis van data continu optimaliseren. Dat is wat marketingbureau Leadgate Europe voor IT-bedrijven realiseert. Het bureau heeft een Online Marketing Funnel gebouwd waarmee IT-bedrijven live inzicht krijgen in hun online marketingresultaten.

Vier fases aankoopproces

De eerste fase omvat het totale online bereik van de online marketingactiviteiten. De tweede fase analyseert het totale aantal websitebezoeken. Het totale aantal bezoekers dat een koopgerichte actie onderneemt, maar niet overgaat tot aankoop wordt in de derde fase bekeken. De laatste fase is leads: het totale aantal bezoekers dat een aanvraag doet voor meer informatie over een product of dienst (dit kan per telefoon, e-mail of via formulieren zijn).

Doelen meten

Sjors Teeuwen, Sales & Marketing Director van Leadgate Europe, vertelt waarom de Online Marketing Funnel zo belangrijk is: ‘’Het is een houvast om je online marketingactiviteiten en doelen bij te houden en te meten. Er wordt data opgehaald uit verschillende programma’s, zoals Google Search Console, AdWords en LinkedIn, waardoor je alles in één overzicht hebt. Op basis van deze data kun je doelen stellen voor een specifieke periode maar ook acties ondernemen.’’

Overzicht prospects en klanten

Online marketing funnel

Organische groei

Sjors licht nader toe hoe de Online Marketing Funnel werkt: ‘’In bovenstaand voorbeeld zie je dat het aantal vertoningen van de Google Ads met 134% is gestegen. Naast de stijging in het aantal bezoeken uit Google Ads, komt er ook meer verkeer uit organisch (gratis zoekresultaten in Google) en direct (via de URL direct navigeren naar de website). Het is interessant om te testen of meer vertoningen voor Google Ads leidt tot meer verkeer uit organisch en direct. In dit voorbeeld is het dus goed de maximale CPC (het bedrag per klik dat je wilt betalen aan je advertenties) te verhogen om zo vaker vertoond te worden.’’

Ook online marketingdata analyseren? Vraag een Online Marketing Funnel aan.