Mobiel CRM, overal toegang tot de gegevens
Een grote gedeelte van de data in een CRM systeem is perfect om mobiel te gebruiken. De verkoop binnendienst kan bijvoorbeeld de nieuwste klantgegevens invoeren, waardoor de verkoop buitendienst altijd inzicht heeft in de actuele gegevens als ze naar een klant toegaan. Een andere afdeling die voordeel heeft bij mobiel CRM zijn bijvoorbeeld service monteurs. Die hebben op hun telefoon inzicht in wat de laatste interactie met de klant is, hierdoor kunnen eventuele problemen sneller opgelost worden.
Actuele informatie altijd beschikbaar
Dan komen we gelijk bij één van de grote voordelen van mobiel CRM, je bent altijd op de hoogte. De meeste CRM systemen hebben apps die geschikt zijn voor Android of Apple mobiele telefoons en tablets. Het op de hoogte houden systeem werkt twee kanten op. De binnendienst die de gegevens verrijkt heeft met nieuwe informatie, maar ook de buitendienstmedewerkers die nieuwe informatie hebben toegevoegd via hun mobieltje, tablet of laptop. Informatie die vervolgens zichtbaar is voor het hele bedrijf.
Het lost het probleem op met de stroom aan e-mails die over en weer gestuurd worden als een verkoper net voor zijn afspraak bij de klant een wijziging in de offerte door wil brengen. Dankzij attachments binnen een CRM systeem, hebben bijvoorbeeld service monteurs toegang tot de nieuwste handleidingen of updates in de bestaande handleidingen.
.
- Meest actuele informatie
- Geen database vervuiling door dubbele informatie
- Tevreden klanten door betere service
- Arbeidsproductiviteit stijgt door minder invoeren
- Overal beschikking over management dashboards – rapporten
Geen dubbele informatie
Dubbele informatie behoort ook tot het verleden. Een verkoper kan bij wijze van spreken in zijn auto een gespreksverslag schrijven. Hij hoeft dit niet eerst op zijn laptop in te voeren en als hij op de zaak is nog een keer in het systeem te stoppen. Een trapje hoger als het om invoer gaat is de voice input. Gewoon tegen je mobiele telefoon of tablet praten en de tekst zien verschijnen in één van de invoervelden van het CRM systeem. Echt veel eenvoudiger gaat het niet worden.
Hogere arbeidsproductiviteit
Inherent aan het niet meer dubbel hoeven in te voeren, is de verhoogde arbeidsproductiviteit. Het scheelt zeeën van tijd als de verkoper waar dan ook de CRM database kan actualiseren. Een ander voordeel is een CRM Systeem met een uitgebreide, dan is het niet meer nodig om diep in de database te duiken als je iets zoekt op je mobiele telefoon of tablet.
Eenvoudig in gebruik
De meeste CRM Apps zijn eenvoudig in gebruik. Het heeft namelijk geen enkele zin om alle toeters en bellen, die mogelijk zijn met de complete versie van het CRM systeem, in de mobiele CRM versie te proppen. Het mooiste is een lean en mean versie van de CRM software die alles in zich heeft om zelfs een gevorderde gebruiker tevreden te stellen. Het mooiste is een CRM app waarin je kan aangeven wat je wel en niet wil zien in de mobiele versie.
Wil je wel diep in het CRM systeem duiken, dan is dat ook mogelijk met een mobiele CRM versie, op de laptop. Zolang er een internetverbinding is kan je hetzelfde werk doen als op kantoor. Het heeft op de mobiele versie niet al te veel zin om uitgebreide analyses te creëren die een flinke aanslag doen op de database-informatie. Hetzelfde geldt voor het maken van templates, klantprofielen of het importeren van gegevens.
Klanten zijn tevreden
Mobiel CRM zorgt er ook voor dat je tevreden klanten heb. Iedereen, binnen of buiten het bedrijf, heeft de meest actuele informatie tot zijn beschikking. Een goed voorbeeld is de implementatie van software systemen. Alle gegevens over de integratie, offertes, planning en producten zijn inzichtelijk voor degene die het werk uitvoeren bij de klant. De software engineers kunnen ter plekke alle informatie over de integratie bijhouden en verwerken. Zijn er bijzondere instellingen, draait er maatwerk, op wat voor netwerk is de software geïnstalleerd en welke besturingssystemen zijn er op de desktops geïnstalleerd.
Op het moment dat zij de deur bij de klant achter zich dicht doen en richting kantoor rijden, dan hebben de servicemedewerkers toegang tot de meest actuele informatie en zijn zij beter in staat om eventuele supportvragen op te lossen.
Rapporten en Management dashboards.
Het heeft, zoals eerder al aangegeven, geen enkele zin om op mobiele telefoons uitgebreide database analyses te draaien. Waar mobiel CRM wel uitstekend geschikt voor is, zijn snelle overzichten, rapporten en management dashboards. Hiermee is het mogelijk voor het management om snel te kunnen reageren op kansen en in te spelen op zwakke plekken.
Mobiel CRM is al niet meer weg te denken en is meer dan een veredelde kaartenbak op de telefoon. De arbeidsproductiviteit stijgt, klanten zijn tevreden, het is eenvoudig in gebruik, altijd op de hoogte van actuele gegevens en de database blijft schoon omdat er geen dubbele informatie wordt ingevoerd. Dat zijn maar een paar van de voordelen van een Mobiel CRM systeem
Trackbacks/Pingbacks