Met de ontwikkeling van een nieuwe CRM-oplossing op het gebied van ticketing en lidmaatschappen, heeft de Nederlandse CRM-softwareleverancier SCOPE marketing technology b.v. besloten ook de sport en leisure markt te betreden. Het gaat om een koppeling tussen het CRM-systeem en kassa- en ticketingsoftware, om de ledenadministratie efficiënter in te richten.
Ledenadministratie in sport en leisure branche kan beter
Volgens de CRM-leverancier valt bij veel organisaties in de sport en leisure branche een grote efficiencyslag te behalen met betrekking tot de ledenadministratie. Het gaat dan om het aanmaken van lidmaatschappen, verlengingen, het vaststellen van prijzen, contributies, online betalingen en het inlezen van incasso’s. SCOPE biedt hiervoor sinds kort de mogelijkheid om de CRM-database, waarin alle lidmaatschappen staan opgeslagen, te koppelen aan kassa- en ticketingsoftware.
Koppeling tussen CRM-systeem en kassasysteem biedt oplossing
Door het koppelen van de CRM-database komen alle leden en lidmaatschappen die in het CRM-systeem zijn ingevoerd, automatisch terecht in het kassa- of ticketingsysteem. Volgens SCOPE een stuk efficiënter, want de gegevens van nieuwe leden en lidmaatschappen worden eenmalig in één systeem ingevoerd, maar zijn in beide systemen op te vragen en direct inzichtelijk. Handig wanneer organisaties bijvoorbeeld ook gebruik maken van een toegangssysteem, zoals pret- en recreatieparken of betaald voetbalorganisaties.
Betrekken van online ontwikkelingen in de totaaloplossing
Uiteraard mag de koppeling met de website, waar bezoekers online tickets kunnen kopen of lidmaatschappen kunnen aanvragen, en een emailmarketingsysteem niet ontbreken in de totaaloplossing voor de sport en leisure branche. Ook dit wordt namelijk steeds belangrijker. Uit onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor over 2015 blijkt namelijk dat de branche sport en recreatie met 29% op de tweede plek staat van de top 5 branches met de grootste groei in online bestedingen. Na het invullen van een online formulier met de benodigde gegevens en een eventuele betaling, komen deze gegevens direct in het CRM-systeem terecht. En daarmee ook in het kassasysteem, waardoor aan de poort direct duidelijk is of iemand wel of geen toegang moet worden verleend. In het CRM-systeem worden eventuele vervolgactiviteiten automatisch aangemaakt, zoals het versturen van een bevestiging of andere communicatie-uitingen. Hiermee kan men het opvolgingsproces volledig automatiseren en bewaken.
Kennis en ervaringen uit de praktijk
De eerste koppeling tussen het SCOPE CRM-systeem en een kassassysteem is gerealiseerd voor Artis in samenwerking met ReCreateX kassa- en ticketingsoftware. Om de markt bekend te maken met de nieuwe branchespecifieke oplossing, organiseert SCOPE maandag 4 april 2016 in Amsterdam een seminar over de effectieve inzet van CRM voor de sport en leisure branche. Zowel Artis als ReCreateX staan deze dag op het podium om kennis en praktijkervaringen te delen met het publiek. Aanmelden voor het seminar is mogelijk via de website www.scope.nl.